De lunch bij Impraise

Softwarebedrijf Impraise luncht iedere dag met de lunches van WeLunch. Office manager Katie Gagnon is tevreden. Het scheelt veel tijd, het is gezond én ze hoeven niet meer met z’n dertigen te vechten om twee avocado’s.

12:00 uur

 

Klokslag twaalf uur worden de grote warmhoudbakken klaargezet in de zonovergoten loft van softwarebedrijf Impraise. Twee werknemers hebben ‘lunchdienst’: dat klinkt grootser dan het is. Ze hoeven alleen de ijzeren bakken klaar te zetten, de vuurtjes eronder aan te steken, wat borden neer te zetten. In de rest van de ruimte zitten nog allerlei mensen rustig te werken. Een klein bruin met wit hondje snuffelt ongestoord rond.

 

Office manager Katie kijkt tevreden naar het tafereel. Sinds mei wordt hun lunch iedere dag verzorgt door WeLunch, vertelt ze. Impraise is een internationaal softwarebedrijf dat platforms ontwikkelt voor bedrijven waarop klanten en collega’s feedback en reviews kunnen geven.

 

Hiervoor bestelde zij iedere maandag iets bij Foodora, verzorgde de Buurtboer één dag per week de lunch, en moesten op de andere drie dagen twee werknemers lunch scoren bij Albert Heijn. Katie: “Op maandag was ik meestal al een uur bezig met iets bestellen. Het moest iets zijn wat iedereen kon eten, iets anders dan de week ervoor én binnen het budget vallen.”

 

Op de dagen dat collega’s de lunch verzorgde, lag het er maar net aan of zij spulletjes kochten die je lekker vond. Katie: “Dan lagen er bijvoorbeeld twee avocado’s op tafel voor dertig mensen. Dan moest je heel snel zijn en was je vooral bezig met de lekkere spullen op je bord te bemachtigen, in plaats van met elkaar.” Nu lunchen ze drie dagen warm en twee dagen met salades en brood én hoeven de spullen alleen nog maar op tafel te worden gezet.

12:30 uur

 

De lunchdienst drukt op een ouderwets hotelbelletje. Uit alle hoeken en gaten komen mensen aangesneld. De hond begint opgewonden te kwispelen met zijn staart. Al even opgewonden begint iedereen met elkaar te praten in de rij. Over vakanties. Over het oktoberfeest vanavond – twee vrouwen hebben hun lederhosen jurk al aan.

 

Op het menu staat rijst met een vegetarische curry met spinazie en een curry met kip. Er is nog salade van gister over. Zo’n 40 mensen zitten aan drie lange tafels. Niet alle mensen van het kantoor lunchen mee, het is niet verplicht: sommigen weten van zichzelf dat ze zoveel allergieën hebben dat ze maar beter zelfs iets kunnen maken, legt Katie uit. Maar de meesten zijn erg enthousiast.

 

Luz (35) uit Argentinië bijvoorbeeld. “Zoiets als dit zou ik thuis ook eten tussen de middag. Een boterham met kaas of ham is niks voor mij.” Inderdaad, vullen Aoife (27) uit Lissabon en Kate (29) uit Nieuw-Zeeland aan. “Alleen Nederlandse mannen geven daar de voorkeur aan.” Een warme lunch is voor hun dus niet een echte luxe, eerder de standaard, maar ze merken dat de lunches hun toch goed doen. Kate: “Sinds we lunches van WeLunch hebben, eet ik ’s avonds ook minder.” Luz: “Nou, ik niet hoor.”

12:30 uur

 

De lunchdienst drukt op een ouderwets hotelbelletje. Uit alle hoeken en gaten komen mensen aangesneld. De hond begint opgewonden te kwispelen met zijn staart. Al even opgewonden begint iedereen met elkaar te praten in de rij. Over vakanties. Over het oktoberfeest vanavond – twee vrouwen hebben hun lederhosen jurk al aan.

 

Op het menu staat rijst met een vegetarische curry met spinazie en een curry met kip. Er is nog salade van gister over. Zo’n 40 mensen zitten aan drie lange tafels. Niet alle mensen van het kantoor lunchen mee, het is niet verplicht: sommigen weten van zichzelf dat ze zoveel allergieën hebben dat ze maar beter zelfs iets kunnen maken, legt Katie uit. Maar de meesten zijn erg enthousiast.

 

Luz (35) uit Argentinië bijvoorbeeld. “Zoiets als dit zou ik thuis ook eten tussen de middag. Een boterham met kaas of ham is niks voor mij.” Inderdaad, vullen Aoife (27) uit Lissabon en Kate (29) uit Nieuw-Zeeland aan. “Alleen Nederlandse mannen geven daar de voorkeur aan.” Een warme lunch is voor hun dus niet een echte luxe, eerder de standaard, maar ze merken dat de lunches hun toch goed doen. Kate: “Sinds we lunches van WeLunch hebben, eet ik ’s avonds ook minder.” Luz: “Nou, ik niet hoor.”

13:00 uur

 

Na een rumoerig, gezellig half uur heeft bijna iedereen zijn bord opgeruimd en zitten de meesten weer fris achter hun bureau te werken. De hond is even gaan liggen. “Het is een stuk productiever zo”, zegt Katie. “We zijn veel minder tijd aan het klaarmaken van de lunch, en je hoeft je niet meer zo te haasten voor een stukje avocado.”

 

Aan tafel praten ze wel over werkdingen, vertelt ze, maar vaker over andere zaken waardoor ze juíst weer enthousiaster aan het werk gaan daarna. En geven ze elkaar feedback tijdens de lunch? Katie, lachend: “Nee, maar ik heb wel een anonieme enquête gemaakt waarin iedereen dagelijks de lunch kan beoordelen. Het aantal sterren geef ik weer door aan WeLunch.” Tja, je blijft toch een bedrijf gespecialiseerd in feedback.

Smaakt naar meer?

Stuur ons een berichtje en we kijken graag samen met jou of we ook voor jullie een heerlijke, gevarieerde, warme lunch kunnen verzorgen.

Wie al aangeschoven zijn

Click to Hide Advanced Floating Content
Gezond de Zomer in!

Probeer ons een week en ontvang een gratis gezonde smoothie voor het hele team